woensdag 27 mei 2009

Letters to the Beloved, #2

Deze brief is geschreven met een vraag in gedachten die mij gesteld is door iemand die me zeer dierbaar is maar waarop ik helaas toen niet de mogelijkheid tot antwoorden voor heb kunnen vinden. Die vraag was: "denk je dat de toekomst fijn is?"

In de wetenschap zijn er veel mensen die beweren of die er de mening op nahouden dat alles wat wij kunnen voorspellen of alle waarheid die wij kunnen bereiken enkel en alleen voorspeld of bereikt kan worden met een 'probability rate', een zekere waarschijnlijkheidsfactor. Zonder al teveel in te gaan op mijn ideeen over wetenschap wil ik dit idee gebruiken als inleiding om te kunnen vertellen wat ik van de toekomst denk. Mijn toekomst staat namelijk gelijk aan mijn dromen. Mijn dromen zijn er in vele maten en soorten, sommige onrealistisch en andere misschien wat minder, maar ze hebben allemaal een ding gemeen: ik zal ze alleen kunnen bereiken door ze zo goed mogelijk na te streven. Ze zullen niet uit de hemel komen vallen op een dag om door mij omgetoverd te worden in een dagdroom (een realiteitsdroom; dat klinkt als een contradictio in terminis maar het is in feite alles behalve dat; ik heb soms momenten dat ik zo vol van geluk leef, dat mijn dromen realiteit worden, ook al staan ze nog altijd gelijk aan de toekomst) om, net als wat de mens alles en iedereen wat en die op deze wereld leeft of niet leeft heeft aangedaan en zelfs met zijn eigen soortgenoot probeert te doen, door mij aan een ketting te worden gelegd en als een servus mij op mijn wenken bedient wanneer ik daar de behoefte toe heb. Nee, ik zal er naar moeten streven deze dromen zo dicht mogelijk in mijn bereik te laten komen. Maar zelfs als ik mijn uiterste best doe, als ik mij van mijn volle macht bedien, is er nog steeds slechts een bepaalde kans dat mijn dromen waarheid worden. De vraag rest natuurlijk nog of ik denk dat mijn dromen "fijn" zijn. Daarop antwoord ik alleen dat ik graag zou willen dat je mijn dromen kon zien.

De toekomst is daarom een bepaalde waarschijnlijkheidsfactor van mijn dromen en van jouw dromen. Ik kan alleen maar hopen dat sommigen (of het liefst velen) mijn dromen delen en ook bereid zijn voor ze te vechten. Fortunately, I know you do.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten